توسعه و ترویج مهارت آموزی در مشهد به عنوان دومین کلان شهری مذهبی جهان که تمایل به نقش آفرینی در منطقه اوراسیا را و ورای آن را دارد، مفهومی کلیدی است که نه تنها باید مورد توجه صنعت گران باشد بلکه باید توسط نهادها و سازمانای متولی آموز نیروی کار متخصص موردتوجه قرار گیرد.
پاژ نیوز | دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی در توسعه و ترویج مهارت آموزی در جهت تبیین و تحلیل شیوههای موثر و کارآمد برای آموزش نیروی کار متخصص با کارایی بالا در مشهد برگزار شد.
دکتر منصوره شریف الحسینی، مدیر عامل مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزشهای فنیوحرفهای با مدنظر قرار دادن کیفیت کارورزی و کارآموزی اظهار کرد: در صدد هستیم که خروجی هنرجویان در مراکز تولیدی و صنعتی اثر گذار بوده تا بتوانیم نیروی متخصص برای صنایع، شناسایی کنیم تا چرخه صنعت به سمت جوانگرایی حرکت کند.
رئیس هیأت امنای مجمع گفت: در تابستان سال جاری بیش از ۲۰ هزار نفر در صنایع، دوره کارورزی را پشت سر گذاشتند اما آماری از بازخورد و استعدادیابی و نخبه پروی و گزینش چهرههای برتر جوان که مورد حمایت مدیران صنایع قرار گیرند، در دسترس نیست. ما باید طرحهای کاروزی را عملیاتی کرده و به سمت نتیجه بخش بودن پیش ببریم.
دکتر شریف الحسینی با اشاره به اهمیت دوران کلیدی کارآموزی در افزایش بهرهوری فارغ التحصیلان گفت: هنرجویان بیش از ۵میلیون نفر ساعت دوره کارورزی را در رشته های تخصصی پشت سر گذاشتند که معتقدیم اگر این فرصت را قدر بدانیم و در راستای توسعه و مهارت آموزی مدنظر قرار دهیم به طوز قطع به مسئولیت اجتماعی خود در جامعه عمل کرده ایم.
دکتر شریف الحسینی تاکید کرد: احداث دانشگاهها و دبیرستانهایی که به تولید جوانان بیکار کمک می کنند، عین تفکر و اندیشه استعماری است که امیدواریم دولت مردان این معظل را مورد توجه ویژه قرار دهند.
در ادامه همایش توسعه و ترویج مهارت آموزی مهندس حمیدی ازغدی از فعالان اقتصادی نیاز به تخصصگرایی و مهارتآموزی را امری جدی دانست و گفت: ارتباط صنعت و مهارت آموزی در جهان، دو بال پیشرفت صنعتی در جهان است که متاسفانه در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است.
مهندس حمیدی ازغدی نیز با بیان اینکه حدود ۵ میلیون فارغ التحصیل بیکار در جامعه وجود دارد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظافه کرد: مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده اند که آموزش های فنی و حرفه ای را غافل نشوید چه کسانی به این مهم توجه کردند؟ ایشان فرمودند همانطور که مملکت به علم احتیاج دارد به پنجه های مهارتی صنعتگر و هنرمند نیز نیاز دارد و این یعنی تربیت تکنیسین و کارگر ماهر باید مورد توجه قرار گیرد.
حمیدی درباه همکاری با دولت نیز اضافه کرد: قرار بر ساخت هنرستانی با کمک هزینه های مشارکتی بود؛ اما دولت به تعهدات خود در پرداخت عمل نکرد و ما با کمک مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش های فنی حرفه ای صد در صد هنرستان را تجهیز و اکنون آماده بهره برداری کردیم.
محمود پژوم از اعضای هیات مدیره نیز به معضل تاییدیههای کاذب واحدهای تولیدی بدون گذراندن ساعات واقعی کارورزی و آموزش و مهارت آموزیهای اصولی پرداخت.
رویکرد پیشنهادی، راهبردی و عملیاتی نشست توسعه و ترویج مهارت آموزی در قالب اجرای عملی پلن آموزشی مدل دوگانه در ایران بود که برگرفته از اولین اقتصاد صنعتی اروپا، کشور آلمان، بود. معرفی این طرح توسط محمد علی چمنیان فعال اقتصادی انجام گرفت که از ادامه تلاش برای تحقق و اجرایی کردن آن بهصورت نسخه بومی با حمایت خرد جمعی و حمایت نهادهای دولتی نوید داده شد.