صادرات خراسان رضوی

روند روبه رشد صادرات خراسان رضوی به ۱۱ کشور

رشد صادرات خراسان رضوی به عنوان یک استان مرزی  در ارتباط با آسیای میانه و ورای آن ظرفیت‌های فراونی برای شکوفایی اقتصاد کشور دارد.

پاژ نیوز | ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به هرات اظهار کرد: در حوزه صادرات سوخت همیشه تصور بر این بوده که استانداردهای ما در این خصوص با استانداردهای کشور مقابل دچار مشکل بوده؛ اما چنین چیزی نیست؛ بلکه مساله مربوط به تغییر اسناد گمرکی می‌شود که توسط برخی تجار ناسالم در افغانستان اتفاق می‌افتد.

چمندی ادامه داد: در سفر هیات اقتصادی استان به هرات افغانستان توافق اولیه بر این شد که گمرکهای خراسان رضوی، اسناد گمرکی را در اختیار گمرک‌های ایالت هرات قرار دهد تا طرف افغانستانی از این سوء‌تفاهم خارج شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری درباره توان مهندسی خراسان گفت: ایران به ویژه خراسان رضوی قطب ماشین سازی است و ظرفیت‌های زیادی برای تولید ماشین‌آلات ویژه بخش تولید دارد، هم اینک وقت آن رسیده است که خراسان رضوی خطوط بخش تولید و ماشین آلات را صادر کند؛ چرا که کشور با حساسیت ویژه‌ای توان تقویت تولید داخل را دنبال می‌کند.

ابوالفضل چمندی تصریح کرد: هم اینک کشورهای اروپایی از جمله آلمان خطوط تولید را صادر می کنند؛ زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و این مهم جزء محوری‌ترین تفاهم‌هایی بود که در این سفر شکل گرفت.

در ادامه معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی به تشریح شرایط مرزهای فعال خرسان پرداخت و گفت: این بازارچه هیچ زیرساخت مناسبی نداشت، حتی زمین آن منطقه ناهموار بود و وضعیت بسیار نامناسبی داشت که در شان جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: برای تکمیل زیرساختهای بازارچه دوغارون سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومانی را در آن بخش آغاز کرده‌ایم که امیدواریم زیرساخت‌های آن تا پایان سال کامل و طبق طراحی انجام شود، مکان‌های استراحت برای رانندگان در آن راه‌اندازی شود تا بتوان خدمات عمومی مناسبی به آنها ارائه داد.

PAZH |  نبرد با تخمه شور در جنگ جاده‌ها

چمندی در خصوص خط ریلی خواف –هرات و مرز شمتیغ نیز گفت: مذاکراتی در این زمینه در تهران انجام گرفته است، کنسرسویم ریلی که زیر نظر آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان است به داخل استان انتقال یافته است تا بتوان از این طریق به سرعت فضای لازم را ایجاد کرد.

معاون اقتصادی استاندار اضافه کرد: طی بازدیدی که از مسیر ریلی خواف–هرات انجام گرفت، طرف افغانستانی بخشی از مسیر ریلی که در زمان نقل و انتقال حاکمیت افغانستان آسیب دیده بود را ترمیم کرده و بخشی از تعهدات جمهوری اسلامی ایران در این مسیر باقی مانده است.

ابوالفضل چمندی اضافه کرد: طبق برآوردهای انجام گرفته، برای انجام تعهدات ایران در مسیر ریلی خواف–هرات به نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است؛ لذا باید بررسی مجدد انجام گیرد که این مهم کمتر از سه ماه آینده محقق خواهد شد.

چمندی افزود: حوزه معدن استان به بخش ریلی وابستگی زیادی دارد که پایانه اصلی آن در خواف است، در کنار آن معادن پلاسری سنگ آهن زیادی در افغانستان وجود دارد که شرکت‌های ایرانی در این زمینه کنسرسیوم معادن را شکل داده‌اند.

وی اضافه کرد: خطوط ریلی کمک می کند که مواد اولیه و کالا ارزان‌تر وارد کشور شده و بخش فولاد را تحت‌تاثیر مثبت خود قرار دهد، در حوزه حمل و نقل نیز امیدوار هستیم بتوانیم هزار و ۲۰۰ کامیون در روز را تامین کنیم و این توافق با طرف افغانستانی در سفر اخیر هیات اقتصادی استان به هرات انجام گرفته است.

معاون استاندار خراسان رضوی به مشکلات مربوط به تامین واگن صادراتی اشاره و بیان کرد: تقریبا سه ماه است که بر حوزه رفع مشکلات مربوط به تامین واگن متمرکز شده‌ایم تا این مشکل حل شود.

PAZH |  تولید هیدروژن سبز دوست‌دار محیط زیست بدون تولید کلر

چمندی افزود: بخش خصوصی اصرار زیادی داشت که بخش تامین و فروش واگن از دولت به این بخش واگذار شود که این اتفاق نیز افتاد و راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین و فروش واگن را به بیش از ۷۰ شرکت بخش خصوصی واگذار کرد و در کنار آن دولت میزان تامین واگن صادراتی را هم افزایش داد.

وی اضافه کرد: با این که واگن به حد نیاز وجود دارد اما بخش خصوصی قیمت فروش واگن را به شدت افزایش داده است به طوری که اجاره آن به ازای هر واگن تا ۳۵۰۰ دلار به مقاصد نزدیک تر و تا هشت هزار دلار به مرکز قرقیزستان است لذا صادرات استان تحت الشعاع این مساله قرار می گیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک کل مسئولیت تامین و فروش واگن به جز واگن‌های یخچال‌دار به بخش خصوصی واگذار شده است؛ اما بخش خصوصی معتقد است که این مسوولیت باید دوباره به دولت بازگردد تا تامین کالا انجام شود.

چمندی افزود: از آنجا که مسوولیت تامین واگن های یخچال‌دار برعهده دولت است، تعداد زیادی واگن به استان تزریق شده است و مشکلی در تامین آن وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: سفر استاندار به تاجیکستان در سال ۱۴۰۰ در ادامه سفرهای متعدد رییس جمهوری به کشورهای آسیای میانه بوده است تا مسایل حل و فصل شود و این مهم باعث شده که دالان شمال‌–جنوب و دالان شرق–غرب ما کاملا آماده بهره‌برداری شود.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: هم اینک طرف ترکمنستانی که قبلا از کامیون ایرانی به ازای هر تن–کیلومتر حمل و نقل بار هزینه دریافت می کرده، اکنون این تعرفه را صفر کرده است و این موضوع رفت و آمد کامیون‌های ایرانی را تسهیل کرده است.

PAZH |  ۴ همت برای جان‌بخشی به شریان‌های خراسان رضوی

چمندی اظهار کرد: از سوی دیگر بازارچه باجگیران بعد از دو سال و نیم بازگشایی شد که در کل محدوده باجگیران و قوچان را تحت تاثیر خود قرار داده بود؛ اما از زمان بازگشایی تاکنون در مجموع طی سه ماه، ۸۰۰ هزار دلار صادرات کالا از این بازارچه انجام شده است.

او اضافه کرد: نتیجه سفرهای مقامات کشور جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه تاثیرگذار است و ما را ترغیب می کند فضا را به سمت توسعه مبادلات و افزایش بازارهای صادراتی پیش ببریم، در این راستا سفر استاندار به قرقیزستان انجام شد و به زودی سفری به ترکمنستان انجام خواهد شد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: با این که ارزش صادرات کالا از این استان طی هشت ماهه نخست امسال به افغانستان ۲۴ درصد کاهش یافته؛ اما نسبت این کاهش در مقایسه با ابتدای سال که منفی ۴۵ درصد بود، روند نزولی داشته و وضعیت بهتر شده است.

چمندی اضافه کرد: افزون بر این گوگرد از سبد ترانزیتی خراسان رضوی حذف شده که این موضوع به دلیل افزایش هزینه های آن بوده است.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: سرخس، سالانه هفت میلیون تن ظرفیت جابه جایی کالا دارد اما هم اینک از ۲.۵ میلیون تن ظرفیت آن استفاده می شود و سرمایه گذاران خارجی زیادی در سرخس آماده سرمایه گذاری هستند.

[widget id='text-14'] [widget id='custom_html-20'] [widget id='dpt_display_post_types-12'] [widget id='text-23'] [widget id='media_gallery-9']