حکمرنی هوشمند

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در گفت‌و‌گوی اختصاصی با پاژ نیوز مطرح کرد:

ابزار حکمرانی هوشمند ایرانی راه‌اندازی شد

دکتر هادی افراسیابی: گاهی سیاست‌های داریم که به ظاهر برای حل چالش طراحی شده؛ ولی ممکن است اوضاع را بدتر کند و حتی ابرچالش‌های جدیدی ایجاد کند، راه‌حل درست حکمرانی هوشمند است.

پاژ نیوز | دکتر هادی افراسیابی مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حل چالش‌های کشور از طریق رویکرد مدلسازی اظهار کرد: ما نقشه پویای جامع شناسایی چالش‌های حکمرانی کشور را انجام دادیم تا نگاه سیستمی به همه چالش‌های کشور داشته باشیم و روابط علی و معلولی هر کدام از چالش‌ها را در کنار ارتباط چالش‌های مختلف با یکدیگر داشته باشیم.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: از این طریق در تحلیل و پیدا کردن راه‌کار مناسب و البته شبیه‌سازی سیاست‌ها پیشرفت چشمگیری خواهیم داشت و با  در یک حکمرانی هوشمند می‌توانیم بسنجیم ‌راه‌حل چالش‌ها چقدر می‌تواند موفق عمل کنند.

مدیر کل حوزه ریاست ادامه داد: گاهی سیاست‌های داریم که به ظاهر برای حل چالش طراحی شده؛ ولی ممکن است اوضاع را بدتر کند و حتی ابرچالش‌های جدیدی ایجاد کند. گاه نیز یک تدبیر مسئله را حل می‌کند؛ ولی در مسئله دیگر وضع وخیم‌تری ایجاد می‌کند. در این راستا با طراحی یک نقشه فراگیر کشوری و ایجاد زیر‌ ساخت شبیه‌سازی می‌توانیم به‌تدریج خدماتی کلیدی و کاربردی به دستگاه حاکمیتی ارائه دهیم.

افراسیابی در پاسخ به اینکه شبیه‌سازی با کدام روش و چگونه انجام می‌شود، بیان کرد: تکنیک‌های مختلف برای شبیه‌سازی مسئله چه چالش و ابرچالش‌ها وجود دارد. دانش و فناوری روز برای شبیه‌سازی سیاست‌ها پیشرفت خوبی داشته اگرچه احتمال خطا نیز وحود دارد. چرا که تکنولوژی مصون از خطا نیست. از میان روش‌ها می‌توان به شیوه پویای شناسی، مدل‌های عامل‌ محور (Agent based) و روش‌های مختلف دیگر اشاره‌ کرد.

PAZH |  لیست تشکل‌های سیاسی بی‌شناسنامه ارزش قانونی ندارد

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به اینکه معیار در این سیستم چگونه است و تاثیر دستورالعمل فقهی را در آن به چه صورت ظاهر خواهد شد توضیح داد: البته در راه‌کارها ما باید الزامات فقهی را رعایت کنیم. بخشی از شناخت ما نیز ناشی از مسائل فقهی است؛ ولی نکته کلیدی شفافیت روابط بین مسائل کشور است. بررسی مدلی از این روابط هدف ما است. حال تا چه حدی بتوانیم نگاه فقهی را در این سیستم پیاده‌سازی کنیم، بیشتر مربوط‌به راهکارها است که مرحله بعدی نقشه پویای جامع شناسایی چالش‌های حکمرانی کشور محصوب می‌شود.

افراسیابی افزود: به‌عنوان‌ مثال ما در حوزه فرهنگ عمومی به بررسی چرخه‌های موثر می‌پردازیم. در این موضع می‌سنجیم تا ببینم رسانه در کجا و چقدر در مسائل اثر می‌گذارد. خانواده به‌ چه‌ نحو تاثیر می‌گذارد و غیره البته ما فعلا مصداقی در این امور وارد نشدیم.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره زمان نحوه خدمات‌دهی نقشه پویای جامع شناسایی چالش‌های حکمرانی کشور اظهار کرد: هدف ما ارایه خدمات شبیه‌سازی در حل چالش‌ها است و این مرحله از اجرای نقشه مربوط‌به فرمولاسیون و بستر این سازوکار است. درواقع ما براساس چارتی که ایجاد کردیم به یک نرم‌افزاری رسیدیم که از طریق این نرم‌افزار می‌توانیم خدمات شبیه‌سازی حل چالش را به‌ دستگاه‌های مختلف ارایه دهیم.

وی افزود: هسته عملیاتی در مرکز پژوهش‌های مجلس است به صورت ارائه نمایه بصری با دریافت داده‌های دستگاهی مختلف و شیوه‌های تحلیل داده نتایج را به آنها بازخورد می‌دهیم.

[widget id='text-14'] [widget id='custom_html-20'] [widget id='dpt_display_post_types-12'] [widget id='text-23'] [widget id='media_gallery-9']