استفاده از صفحه نمایش دوم تجربه جدید در تماشای تلویزیون است و به بیننده اجازه میدهد که به شیوهای متفاوت با یک برنامه تلویزیونی تعامل داشته باشد.
پاژ نیوز | کارکرد رسانهها در جهان در حال تغییر است. ظهور فنّاوری صفحهنمایش دوم (Second Screen) بهعنوانیک وسیله همراه برای صفحهنمایش اول (تلویزیون)، تعامل بیشتر مخاطب با تلویزیون راامکانپذیر ساخته است.
صفحه نمایش دوم، یک کامپیوتر شخصی، تبلت یا تلفن همراه هوشمند است که مخاطب را قادر به ایجاد ارتباط با صفحهنمایش اول یعنیتلویزیونمیسازد. مفهوم و ابزارصفحه نمایشدوم هنگامی ظهورکرد که دستگاههای متصلبههم توانستند تعامل بیشتری میان مخاطب و تلویزیون ایجادکنند و یکتجربه جدید برای مخاطبان تلویزیون بیافرینند. صفحه نمایش دوم پتانسیل شخصیسازی محتوای تلویزیون برای هر مخاطب را دارد که اینامکان میتواند مخاطبان روبه افول تلویزیون را افزایشد.هداین اتصال به مخاطب اجازه میدهد تا با روند تولید محتوا در تلویزیون تعامل بیشتری داشته باشد و در هنگام تماشای تلویزیون کنشگری را در قالب یک مخاطب فعال تجربه کند. این فعالیتها در حال تبدیل رسانه تلویزیون به یک تجربه تعاملی، مشارکتی و اجتماعی است.
روند رو به رشد صفحه نمایش دوم این پرسش را در ذهن بسیاری از مدیرانشبکههای تلویزیونی بهوجود آورد که چگونه میتوان مخاطبان را به تماشای برنامههای تلویزیون در دورانی که پلتفرمهای مختلف گسترش مییابند، جذب کرد. گسترش اینپدیده فناورانه در کشورهای کمتر توسعه یافتهای مانند افغانستان با رسانههای رسمیِ محدود، تأثیر بیشتری داشته است.
صفحه نمایش دوم مفهوم همگرایی رسانه را عملیاتیکرد. در واقع استفاده از صفحه نمایش دوم مجموعه پیچیدهای از اقدامات فنی و مدیریتی میشود که شامل یکپارچهسازی پخش تلویزیونی زنده و دستگاههای تلفن همراه است و به کاربران اجازه میدهد تا با کسب اطلاعات بیشتر در اینترنت یااظهارنظرهای مرتبط در رسانههای اجتماعی، بهطور تعاملیدر برنامهای که تماشا میکنند درگیر شوند.
پدیده صفحهنمایش دوم نشاندهنده تلاش برای ایجاد تعامل بیشتر برای بینندگاناست و به ترویج گفتمانهای اجتماعیحول برنامههای خاص کمک میکند.
اگـر مخاطبان حیـن تماشـای مسـابقه فوتبـال بهمرور حواشـی بـازی در شبکههای اجتماعـی مانند توییتر میپردازند یـا نظـر خـود را بـا دوسـتان یـا دیگـر کاربـران بـه اشـتراک میگذارند، در واقـع در حـال اسـتفاده از صفحه نمایش دوم هسـتند؛ به این عمل نمایش دوم گفته میشود و استفاده از امکان نمایش دوم در واقع یک فعالیت در صفحهنمایش دوم است که همزمان با صفحهنمایش اول اتفاق میافتد.
تحقیقات زیادی نشان میدهد که بیش از یکسوم مخاطبان تلویزیون، استفادهکنندگان صفحه دوم هستند.
استفاده از صفحه نمایش دوم تماشای پررونق را از تبلیغات تلویزیونی گرفتهاند، برای تبلیغکنندگان تعجبآور نیست که توجه از تلویزیون بهسمت صفحه نمایش دوم رفته است، تقریباً نیمی از بینندگان بهطور موازی با تماشای تلویزیون از تبلت و گوشی هوشمند برای نوشتن ایمیل، خواندن اخبار و یا گشتوگذار درشبکههای اجتماعیاستفاده میکنند و اطلاعات را مصرف میکنند کهزمانی تنها تلویزیون بهنمایش میگذاشت.
ازآنجاکه صفحه نمایش دوم مفهوم و ابزاری جدید محسوب میشود، در نتیجه جنبههای زیادی از آن هنوز درحال توسعه هستند، از جمله تعریف صفحه نمایش دوم، کارکردها و مشخصههای ارائهشده، فنآوریها و زیرساختها و مدلهای کسبوکار و بازیگران در صفحهنمایش دوم از مواردی است که هنوز نیاز است پژوهشگران در رابطه بافهم دقیق از آنفعالیتهای زیادی انجام دهند؛ بنابرایننتیجهگیری از این مفهوم نابالغ، دشوار است؛ اما چیزی که مسلم است رسانههای نوین، جهتگیری جوامع کاربری در برابر زمان و مکان را متحول کرده و تأثیرات عمیقی بر نحوه مصرف رسانهای آنها ازجمله مخاطبان افغان، برجاگذاشته است.
نویسندگان: سمیه لبافی، علی اصغر کیا، امرالله تقوا