مهدی دونده گفت: طرح جامع پایانه مرزی دوغارون بعد از ۱۰ سال تصویب شده و ۱۲۰ میلیارد اعتبار دارد که در مرحله مناقصه و یافتن پیمانکار است.
پاژ نیوز | مهدی دونده فرماندار تایباد اظهار کرد: تایباد در قاصله ۲۲۰ کیلومتری مرکز استان قرار داریم و تنها گذر شرق در حوزه صادرات به کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه است که این فعالیتها تحت گمرک دوغارون با بیش از ۱۰۰ سال قدمت انجام و تمام کالاهای کشور افغانستان با ۳۰ میلیون نفر جمعیت از این طریق تامین میشود. این محصولات از استانهای مختلف با حتی بنادر کشور گذر کرده و از این مسیر به کشورهای همسایه صادر میشود. در حوزه قاچاق در این منطقه ما گلوگاه نطارتی موثری به نام هفده شهریور داریم که تنها از ابتدای سال حدود ۱۶۹۱ فقره پرونده کشف قاچاق را در همین محل تشکیل و البته رسیدگی کرده گه این خود یک رقم بسیار قابل توجهی است و باید از همکارانم در حوزه تعزیرات حکومتی، مرزبانی و گمرک تقدیر و تشکر داشته باشم.
دونده افزود: به نظر من حساسترین و استراتژیکترین گلوگاهی که میتواند در مبارزه قاچاق کالا و ارز بهصورت جدیتر در استان خراسان رضوی و چه بسا کشور نقشی را برعهده بگیرد گلوگاه ۱۷ شهریور در دوغارون است.
فرماندار تایباد درباره وضعیت کالاهای قاچاق تصریح کرد: از زمان عادلانهسازی یارانهها طبیعتاً بخشی از کالاهای ما برای قاچاق دیگر توجیه اقتصادی سابق را برای افرادی که به قاچاق کالا میپردازند ندارد. به عبارتی تفاوت قیمت کالاها با کشوری مقصد قاچاق بسیار اندک است. بنابراین درباره حجم قاچاق کالاهای اساسی اگر نگوییم به صفر رسیده میتوانیم بگوییم به حداقل مقدار خود رسیده است؛ اما در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت گمرک دوغارون فعالیت ویژهای دارد. بخشی از کالاهای قاچاق نیز ممکن است دارو و بخشی نیز مصرفی باشد.
دونده در پاسخ به برنامه فرمانداری در جهت مبارزه با قاچاق کالای سوخت اظهار کرد: از زمان عادلانهسازی یارانهها حتی سوخت هم کاهش پیدا کرده چراکه علاوه براین نظارت و کنترلهای خاصی که در مرز دوغارون انجام میشود، شاهد کاهش قاچاق نسبت به سال قبل بودیم. درعینحال تبیین برنامه برای کالای قاچاق امری کشوری است. دولت و متولیان امر با ایجاد اشتغال مخصوصا در نوارهای مرزی برای مرزنشینیان باعث میشوند که دلایل پرداختن به امر قاچاق کاهش پیدا کند. البته ما در تایباد منتظر ننشستیم. تلاش کردیم با فعال کردن ظرفیتها مناسب برای حذب سرمایهگذاران در شهرک صنعتی و در نقطه صفر مرزی اقدام کنیم تا تجار ایرانی و افغانی بتوانند مشاغلی را در قالب کارگاهها و کارخانههای تولید در حوزه صادرات محصولات افتتاح کنند تا بخشی از نیاز اشتغال ما تامین شود.
فرماندار تایباد در پاسخ به وضعیت اشتغال در حوزه صنعتی گفت: نرخ اشتغال در حوزه صنعتی تایباد چندان قوی نیست. در شهرک صنعتی حدود ۱۵ واحد صنعتی داریم که فعال هستند و عملا اقتصاد شهرستان بر مبنای کشاورزی اداره میشود. البته اقتصاد کشاورزی پویا و توانمند است؛ ولی به نوعی جزو مشاغل پایدار نیست و فصلی به شمار میرود. امیدواریم در حوزه صنعت بتوانیم گشایشهایی را داشته باشیم که تا تعداد اشتغال قابلتوجهی ار ایجاد کنیم. سرانهای که امسال برای ما مشخص شده ۱۵۰۰ شغل بود که ما هم اکنون نیز در سامانه رصد ثبت نام حدود ۱۵۰۰ نفر را که دستگاهها متعهد به ایجاد شغل برای انها شدند، به اتمام رساندیم و از این جهت نیز رتبه ۸ استان را در ثبت اشتغال داریم.
دونده درباره وضعیت معدن در شهرستان تایباد عنوان کرد: ما در تایباد ۳۷ معدن فعال داریم و قصد داریم با توسعه زیرساختها از جمله برق رسانی و ایجاد بستر برای ساخت کارخانههای فرآوری سنگ آهن باتوجهبه شرایطی که تایباد دارد بتوانیم کمک کنیم. در منطقه ما شهرستان خواف نیز معادن بسیار غنی و فعالی دارد که بخش عمدهای از استخراجها را صادر میکنند. ما نیز تلاش داریم با استفاده از ظرفیت نماینده مجلس تایباد و هماهنگی با فرماندار و نماینده خواف فعالان حوزه معدن را برای ایجاد کارخانههای فرآوری در حوزه شهرستان تایباد مجاب کنیم.
فرماندار تایباد ادامه داد: در حقیقت یکی از مشکلات ایحاد اشتغال موانع اداری هستند.برخی قوانین ما زائد هستند و لازم است بازنگری در سطح کشور نسبیت به یکسری قوانین باتوجهبه شرایط منطقههای ایجاد شود. به عنوان مثال، شرایط اقلیمی ما با شمال یکی نیست که بتوانیم اراضی را با قوانین حاکم در شمال کشور واگذار کنیم. طبیعتاً قوانین باید بومیسازی شود و این نیازمند همت نمایندگان مجلس و قانونگذاران است. در حوزه اجرا همافزایی و اتحاد خوبی را در شهرستان تایباد با استفاده از ظرفیتهای هلدینگها، سمنها و نیروهای انتظامی ایحاد کردیم.
دونده درباره اصلح ساختار پایانه مرزی دوغارون بیان کرد: طرح جامع پایانه مرزی دوغارون بعد از ۱۰ سال تصویب شده و ۱۲۰ میلیارد اعتبار دارد که در مرحله مناقصه و یافتن پیمانکار است که انشاءالله بتواند زیرساختهای عمرانی را تغییر دهد. وقتی زیرساختهای عمرانی را تغییر پیدا کنند مسیر صادرات واردات انتقالات مسافری و بخش تجاری تسهیل خواهد شد. البته چون رقم این مناقصه از ۱۰۰ میلیارد بیشتر است باید در دو مرحله انجام شود، نهایتاً شروع این کار در ابتدای سال ۱۴۰۲ خواهد بود؛ چرا که فصل سردی را داریم و طبیعتاً پیمانکاران باید از ابتدای یهار کار خود را شروع کنند. امیدواریم که ظرف ۲ سال آینده ساختار پایانه مرزی دوغارون به روز شود.