عوارض

عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد برای سال ۱۴۰۲ توسط اعضای شورای ششم شهر مشهد تصویب شد.

پاژ نیوز شهرداری‌ها برای ارئه خدمات مطلوب به شهروندان نیازمند منابع درآمدی هستند. از آنجا که طبق قوانین بالادستی شهرداری یک نهاد عمومی غیر دولتی خودکفا به شمار می‌رود و برای عملیاتی کردن اهداف خود نیازمند بودجه و درآمد است؛ توجه به عوارض شهرداری یک رویکرد کلیدی در مدیریت بودجه سالانه شهرداری است.

البته تنوع عوارض در شهرداری بسیار گسترده است و در سال ۱۴۰۲ شاهد افزودن موارد خاص دیگری نیز خواهیم بود. مهم‌ر از تنوع عوارض، نحوه محاسبه آنها است که بی‌توجهی به آن نه‌تنها می‌تواند موجب عدم تراز حساب و کتاب شهرداری شود بلکه به‌طور مستقیم و سریع موجبات نارضایتی شهروندان را فراهم کرده و برتبعات منفی مدیریت شهری می‌افزاید.

در بحث عوراض شهرداری مواردی مانند منبع، نوع ، بهای خدمات و شیوه‌های دریافت آنها از مهم‌ترین مفاهیم است.

در جهت عملیاتی کردن  قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و  همچیین طبق دستورالعمل مربوطه  عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد در سال ۱۴۰۲ موارد زیر به تصویب اعضای شورای ششم شهر مشهد رسید.

۱. تمامی عوارض و بهای خدمات شهرداری مشهد سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته برای سال ۱۴۰۲ منطبق بر پیوست این مصوبه محاسبه و اخذ خواهد شد و از تاریخ اجرای آن تمامی مصوبات قبلی شورای شهر پیرامون عوارض و بهای خدمات شهرداری و سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات ‌وابسته لغو می‌شود.

PAZH |  خراسان رضوی رتبه نخست کشور در بخش کتابخانه‌ سیار

۲. به استناد ماده ۸ دستورالعمل اجرایی تبصره ۱ ماده ۲ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، حداکثر نرخ رشد در سال ۱۴۰۲ برای عناوین عوارض سال ۱۴۰۱ برابر با میزان نرخ تورم اعلامی توسط مرکز آمار ایران مجاز است.

۳. هر یک از سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته به شهرداری مکلف است خدمات به مجموعه شهرداری را به‌صورت رایگان ارائه کند. (۱۴۰۱۱۱۱۳۰۹۰۰)

 

[widget id='media_gallery-9']