شیر مادر از مهمترین مواد غذایی است که بهویژه در آینده نوزدان موثر است و پژوهشگران نگران ترویج شیرخشک بهعنوان جایگزین آن هستند.
پاژ نیوز | یک تیم بین المللی از دانشمندان من جمله کارشناسان دانشگاه دیکین و دانشگاه ملی استرالیا هشدار دادند که شرکت های تولید کننده شیر خشک نوزاد از احساسات والدین صودسوء استفاده میکنند و برای این مقصود اطلاعات علمی و دستورالعملهای سیاست گذاری را برای ایجاد فروش به بهای سلامت و حقوق خانواده ها، زنان و کودکان مورد استفاده قرار میدهند.
در یک سری سه تایی از مقالههای ویژه منتشر شده در Lancet، محققان استدلال میکنند که کمتر از نیمی از نوزادان در سراسر جهان طبق دستورالعملهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) با شیر مادر تغذیه میشوند، این در حالی است که فروش شیر خشک در حال افزایش است.
به گفته محققان، تنها حدود یک سوم از نوزادان در استرالیا طبق توصیههای انجام شده با شیر مادر تغذیه می شوند.
این پژوهشگران در مورد تغذیه با شیر مادر، خواستار ترویج بیشتر اهمیت تغذیه با شیر مادر هستند که به مادران، خانوادهها و متخصصان سلامت امکان می دهد تصمیمات آگاهانهای در مورد تغذیه نوزاد اتخاذ کنند که بر اساس اطلاعات دقیق و بدون تأثیر صنعت هدایت می شود.
نویسندگان خواستار تصویب فوری یک معاهده حقوقی بینالمللی برای تنظیم بهتر ترفندهای بازاریابی شیر خشک و محافظت از سلامت و رفاه مادران و نوزادانشان هستند.
دکتر فیل بیکر، نویسنده اصلی مقالهها از مؤسسه فعالیت بدنی و تغذیه دانشگاه دیکین (IPAN)، اظهار کرد: استرالیا یکی از معدود کشورهایی در سراسر جهان است که قوانین بین المللی WHO برای کنترل بازاریابی جایگزینهای شیر مادر را در قوانین ملی اعمال نکرده است.
وی اضافه کرد: “در عوض، ما یک کد رفتار داوطلبانه داریم، به اصطلاح “خود تنظیمی”، که قرار است این بازاریابی را متوقف کند. اما به وضوح این سازوکار درست را نمی کند.”
این پژوهشگر تصریح کرد: ما همچنین نشان میدهیم که چگونه دولتهای استرالیا و نیوزلند علیه سایر دولتها برای تضعیف تلاشهایشان برای تنظیم بازاریابی شیر خشک لابی کردند.
همچنین واضح است که صنعت شیر خشک بهطور مداوم و گاهی بهطور تهاجمی علیه مقررات بازاریابی شیر خشک در بسیاری از کشورها لابی کرده است.
محققان میگویند تاکتیکهایی که برای تحت تأثیر قرار دادن دولتهای سازگار، از جمله دولتهای استرالیا، برای اجتناب از مقررات صنعتی استفاده میشود، مشابه روشهای لابیگری و تبلیغاتی است که توسط صنعت دخانیات استفاده میشود.
صنایع شیر خشک از اطلاعات گمراه کنندهای استفاده می کند تا با شواهد ضعیف علم نشان دهند که محصولات آنها راه حلهایی مناسبی برای سلامت نوزادان و چالش های رشد هستند.
پروفسور اسمیت نیز گفت که تبلیغات شیر خشک بهطور نادرستی تلقین می کنند که فرمول های تخصصی آنها به درمان قولنج نوزادان کمک می کنند، خواب شبانه را طولانی می کنند و حتی هوش بیشتر را تقویت میکنند.
پروفسور اسمیت عنوان کرد: «این تکنیکهای بازاریابی، کد بینالمللی بازاریابی جایگزینهای شیر مادر را نقض میکند، که میگوید برچسبهای تبلیغی نباید استفاده از فرمول شیر را ایدهآل نمایش بدهند و از علم ضعیف برای ایجاد داستانی نادرست برای فروش محصولات بیشتر سوءاستفاده میکنند.»
دکتر رزماری استانتون، متخصص تغذیه برجسته استرالیایی که در این تحقیق شرکت نداشت نیز اظهار کرد که سیاستگذاران استرالیایی باید فوراً توصیه های مندرج در این سری مقالات را اجرا کنند.
دکتر استانتون گفت: “ما سال ها نگران بازاریابی شیر خشک و شیر نوزادان بودیم و در آخرین دستورالعمل تغذیه نوزاد در سال ۲۰۱۲ به این موضوع پرداختیم. اما این مشکل در حال حاضر با بازاریابی دیجیتال بدتر از قبل شده است.”
استانتون خاطر نشان کرد: “تردیدی وجود ندارد که توصیه های مقالات باید مورد حمایت قرار گیرد. در سطح جهانی، ما باید همکاری دولت هایی را داشته باشیم که یک کنوانسیون هماهنگ را در مورد بازاریابی مواد غذایی برای نوزادان و کودکان خردسال تصویب کنند، و در استرالیا و نیوزلند باید به این امر توجه بیشتری شود.”
اسمیت بیان کرد: علاوه بر لغو تاکتیکهای بازاریابی دستکاری، دولتها و نهادهای مسول باید ارزش تغذیه با شیر مادر و کار مراقبتی را برای حمایت بهتر از زنانی که میخواهند با شیر مادر تغذیه کنند، بشناسند.
این امر میتواند شامل تمدید مدت مرخصی زایمان باشد که با شش ماه توصیه شده توسط WHO برای تغذیه انحصاری با شیر مادر مطابقت دارد.
به نظر میرسد باید توصیه به زنان که شیردهی برای سلامت نوزادانشان بهترین روش است در اولویت قرار گیرد. اگر زنان برای درک و مدیریت رفتارهای ناپایدار کودک حمایت نشوند یا اگر مادران بدون مرخصی زایمان یا به دلیل نیاز مالی مجبور به بازگشت به شغل شوند، این رویکردها تاثیری نخواهد داشت.
این مقالات علمی برای اولین بار شواهدی در مورد چگونگی تقویت و تشدید نگرانی والدین و ایجاد شکاف در مقررات غذایی، مراقبتهای بهداشتی و سیستمهای استخدامی توسط شرکتهای شیر کودک تهی شدند که مشخص میکند شرکتهایی بدون توجه به نیاز اصلی مادران و کودکان به دنبال عرضه بیشتر محصول خود هستند.