مجید طهوریان عسکری گفت: طبق آمار، باوجود بهترین معادن سنگهای گرانقیمت در ایران، مشارکت اقتصادی ما از یک هزارم درصد گردش تجارت جهانی گوهرسنگها نیز کمتر است.
پاژ نیوز | مجید طهوریان عسکری، عضو شورای ششم شهر مشهد در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس، درباره تاثیر قانون درآمدهای پایدار در مدیریت شهری اظهار کرد: اصل موضوع گذر کردن از درآمدهای ناپایدار و رفتن به سمت درآمدهای پایدار اتفاق بسیار خوبی برای مجموعهها و نظام مدیریت شهری است؛ اما طبیعتاً شهرداریهای کشور که سالهای سال درآمدهای ناپایدار یا به تعبیری درآمدهای حوزه تخلفات را پشتوانه مالی خود میدانستند، در مقابل این تغییر رویکرد احتمالاً دچار چالشهایی میشوند. البته در نظامهای مدیریتی هر چالشی خود یک زمینه فعالیت جدید است.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه بهسازی توس ادامه داد: طبیعی است با قرار گرفتن در شرایط جدید نظام مدیریت شهری باید بهسمت درآمدهای جدید متناظر با جغرافیای خودش حرکت کند. مثلاً، در مشهد زائرپذیری یک فرصت عالی برای درآمد پایدار است؛ ولی میزان درآمد ما از حضور ۴۰ میلیون نفری زائران چقدر است؟ باید ببینیم چه تعاریفی میتوانیم طراحی کنیم تا حوزههای متنوع اقتصادی حضور زائر در شهر حضرت رضا (ع) بریا شهرداری درآمدزا شود.
وی اضافه کرد: قطعاً بخشی از این حوزهها مربوطبه سرمایهگذاری و موارد زیرساختی است که مجموعه شهرداری میتواند در آنها فعال باشد و از این شبکه اقتصادی خوب استفاده کند. میدانید که در دنیا شهرها با یک یا دو میلیون توریست در صنعت گردشگری کشورشان را میچرخانند. حضور سالانه ۴۰ میلیون زائر در مشهد و این سطح درآمد شهرداری نشان میدهد که تمرکزی روی کسب درآمدهای مختلف نداشتیم.
طهوریان در پاسخ به احتمال تاثیر نوسانات اقتصادی در کندی تحقق این امر گفت: در دوران جنگ وقتی تحت تحریمهای مختلف قرار داشتیم، مسئولان با تدبیر راههای فرار از تحریمها را ایجاد کردند و بالاخره دوران جنگ مدیریت شد و نهایتاً نتیجه آن نیز موفقیت جمهوری اسلامی بود. نمیخواهم تشبیه کنم امروز چنین شرایطی داریم، اما در فضای موجود نیز با تدبیر درست و فرآیندهای سنجیده میتوان مشهد را تبدیل به هاب اقتصادی در موضوعات متنوع و مختلف کرد که قطعاً در موفقیت مأموریت گذر از درآمدهای ناپایدار برای شهر مشهد بسیار مهم است.
فرصت درآمد یک میلیون دلاری از معادن سنگهای گرانقیمت
این عضو شورای ششم شهر مشهد در تصریح ظرفیتهای متنوع شهر مشهد برای مبدل شدن به هاب اقتصادی توضیح داد: در نظر بگیرید بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار گردش مالی حوزه گوهر سنگها است. باوجود اینکه ایران بیش از ۲۰۰ معدن سنگ گرانقیمت عالی دارد؛ ولی طبق آمار، حتی یک هزارم درصد گردش مالی جهانی آنها مشارکت مالی نداریم.
وی تصریح کرد: مشهد نیز امتیاز شهر جهانی گوهر سنگها را در دنیا دارد، عدم سهم مشارکت در اینجا هم قابل تامل است. اگر مشهد زیرساختهای نظام مدیریتی و شرایط هاب اقتصادی در حوزه گوهرسنگها را فراهم کند و بتواند فقط سالانه یک میلیون دلار از کل تراکنش ۱۲۰۰ میلیاردی تجارت جهانی را کسب کند، چقدر درآمد وارد شهر کردبم. به عنوان مثال یک بستر ساده که به آن بیتوجه نیز هستیم، ورود حجم بسیار زیاد زمرد افغانستان بهصورت قاچاق به مشهد است. این حجم کلان و باارزش بدون اینکه در شبکه اقتصادی شهر موثر شود بدون هیچ فرآوری یا مولدسازی از مشهد خارج میشود.
رئیس کمیسیون ویژه توسعه بهسازی توس در پاسخ به ظرفیت ساختار اداری شهرداری برای ورود به عرصههای متنوع اقتصادی گفت: چرا شهرداریها نباید کارخانه داشته باشد. شهرداریها با تنوع منابعی که دارند، همچون آب، زمین، تسهیلات، امتیازات سازمانی در صنایع مختلف میتوانند سرمایهگذاری کنند. ما امروز سازمان زمین و مسکن داریم، چرا سازمان زمین و مسکن وارد صنعت مسکن نشود، مگر حوزه مسکن کم درآمد دارد. ما سازمان پارکها و خدمات امور کشاورزی داریم، سازمان میادین داریم؛ چرا تا کنون گلخانههای بزرگ راهاندازی نکردیم. کشت گلخانه امروز به شدت در دنیا درآمدزا است. ظرفیت ساختاری در شهرداری وجود دارد؛ لیکن ناهنجاری عدم ورود به روشهای کسب درآمد پایدار از آنجایی شکل گرفت که کارمند نوعی پشت میز شهرداری نشست، منتظر شد مردم ساخت و ساز کنند و از تراکمفروشی یا تخلفات، ۵ یا پنج ۶ میلیارد تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کسب درآمد کند.
منتشر شده در خبرگزاری تسنیم