افشین رحیمی درباره طرح ایران مهارت عنوان کرد: این طرح باید در آموزش و پرورش در نظر گرفته میشد. در این طرح تمامی دانشآموزان غیر مهارتی پایه هفتم، هشتم و نهم در طول دوران تحصیل خود یک یا دو مهارت را آموزش میبینند و در دوره دوم مهارتهای خود را تکمیل میکنند.
پاژ نیوز | افشین رحیمی گلخندان مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی اظهار کرد: از سیاستهای سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور در سال جاری، تعیین نهضت مهارتآموزی در گام دوم انقلاب بهعنوان سیاست کلی اداره کل است که ریزبرنامههایی را دارد. از مباحث مهم دیگر سازمان مردمیکردن آموزشها است.
رحیمی با اشاره به طرح «مهارتآموزی در محیط واقعی کار» عنوان کرد: در این برنامه سالانه ۳٬۵۰۰ تا ۴٬۵۰۰ نفر در واحدهای صنفی مهارتآموزی کردند، مورد ارزشیابی قرار گرفتند و در نهایت به آنها گواهینامه مهارت اعطا شد. همچنین تفاهمنامه پنججانبهای بین اداره کل فنیوحرفهای، معاونت اقتصادی استانداری، سازمان صمت، اتاق اصناف و بسیج اصناف و کمیته امداد آماده کردهایم تا با استفاده از ظرفیت مهارتآموزی در محیط واقعی کار ۳۰ هزار نفر را در شهر مشهد آموزش دهیم.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد این افراد پس از کسب مهارت جذب بازار کار میشوند. این تعداد نسبت به قبل رشد داشته، اما باتوجهبه ظرفیت استان تعداد بالایی نیست. در استان خراسان رضوی ۱۲۰ هزار واحد صنفی داریم که برای آموزش ۳۰ هزار نفر از ۲۵ درصد این واحدهای صنفی استفاده خواهیم کرد. این تفاهمنامه در یک یا دو هفته آینده مبادله خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی در خصوص صدور مجوز آموزشگاههای آزاد، گفت: ما ۸۰۰ آموزشگاه داشتیم که در سال گذشته به ۹۰۰ آموزشگاه جدید در استان مجوز دادیم،به طوری که در طی یک سال به اندازه ۴۳ سال مجوز دادیم. همچنین ما در سال گذشته به ۴۲ واحد صنعتی مجوز «مرکز جوار» دادیم. امسال نیز برنامه داریم که ۵۳ مرکز جوار کارگاهی ایجاد شود و به اندازه ۴۴ سال در یک سال مرکز جوار ایجاد خواهیم کرد.
مولدسازی و برونسپاری مراکز و کارگاهها
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی ادامه داد: ظرفیت دیگری که از سال گذشته شروع شده، این است که آمادگی داریم تعدادی از مراکز و کارگاهها را در قالب مولدسازی و برونسپاری به صاحبان صنعت واگذار کنیم. در سال گذشته اعتبار تجهیزاتی ما ۲۱ میلیارد بود که بخش اعظمی صرف یک، دو مرکز شد.
رحیمی با بیان اینکه توسعه عدالت اجتماعی آموزش روستاییان و عشایر در دستور کار سازمان قرار گرفته، اظهار کرد: توجه به زنان و گروههای آسیبپذیر از دیگر برنامهها در راستای توسعه عدالت اجتماعی است. ۷۴ درصد یعنی سهچهارم آموزشهای ما در حوزه خدمات، ۲۰ درصد در حوزه صنعت، ۴ درصد در حوزه فرهنگ و هنر و ۲ درصد در حوزه کشاورزی است. در سال گذشته ۱۰ هزار و ۹۷۴ نفر را در روستاها آموزش دادیم که شامل مشاغل خانگی، کشاورزی و صنعتی بود.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی خاطرشنان کرد: در استان ۱٬۴۰۰ آموزشگاه آزاد و در مشهد حدود ۱٬۰۰۰ آموزشگاه داریم. در ۹۷ پادگان و ۱۲ ندامتگاه استان آموزش مهارتی داریم. در حاشیه شهر مشهد و سه کلانشهر سبزوار، نیشابور و تربتحیدریه ۹۵ آموزشگاه در حاشیه شهر و در کل استان در ۱۶۳ نقطه حاشیه شهر آموزشگاه داریم. در سال گذشته در بخش دولتی ۱۲۵۶ نفر در حاشیه شهر آموزش دیدند. ۵۰ دانشگاه، دانشکده و مراکز انتفاعی و غیر انتفاعی وزارت علوم نیز داریم.
رحیمی تصریح کرد: در سال گذشته ۴٬۸۰۶ نفر از شاغلان آموزش مهارت دیدند. همچنین به ۵٬۹۶۲ نفر از زندانیان و ۸۰۰ نفر از پناهندگان آموزش دادیم. در سال گذشته ۹۶ هزار و ۷۶۹ نفر در آموزشگاههای آزاد و ۵۵ هزار و ۱۸۱ نفر در بخش دولتی و به طور کلی ۱۵۰ هزار نفر آموزشهای مهارتی دیدند. همچنین در سال گذشته ۱۴۴ هزار و ۳۲۳ نفر در استان سنجش صلاحیت حرفهای شدند که ۷۳ درصد قبولی داشته است.
رحیمی با اشاره به اهمیت مراکز نوآوری مهارتی گفت: اداره کل آموزش فنیوحرفهای از دو سال گذشته به ایجاد مراکز نوآوری مهارتی وارد شده و دو مرکز طلا و جواهر و آیتی و آیسیتی ایجاد کرده است. قرار است مرکز سومی نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در حوزه بازیسازی رایانهای در سال جاری ایجاد کنیم. تکالیف خود را انجام دادیم و معاونت علمی و پارک علم و فناوری باید تکالیف خود را انجام دهند.
مدیرکل آموزش فنیوحرفهای خراسان رضوی تصریح کرد: دو سال گذشته ۵۰۰ درخواست کار از صنایع مختلف برای اداره کل فنیوحرفهای آمد که قصد داشتیم مانند آزمون استخدامی این تعداد را جذب کنیم، اما کاریابی اعلام کرد که خلاف است، بنابراین به سمت مراکز رفتیم تا به صورت غیر رسمی نیاز جامعه را پاسخ دهیم، اما متاسفانه افراد در آن سال حاضر به اشتغال با حقوق قانون کار نبودند. افراد پس از آموزش حاضر نیستند با حقوق قانون کار مشغول به کار شوند.
طرح ایران مهارت نیازمند بودجه و حمایت
وی با بیان اینکه دو سال گذشته طرح ایران مهارت مطرح شد، اما مشکلاتی از جمله بحث اعتباری داشت که فراگیر نشد، عنوان کرد: این طرح باید در آموزش و پرورش در نظر گرفته میشد. در این طرح تمامی دانشآموزان غیر مهارتی پایه هفتم، هشتم و نهم در طول دوران تحصیل خود یک یا دو مهارت را آموزش میبینند و در دوره دوم مهارتهای خود را تکمیل میکنند.
وی با اشاره به اینکه اداره کل فنیوحرفهای قبلا تفاهمنامهای در خصوص ایستکارها داشت که در زمان توقف به کارگران آموزشهایی میداد، تصریح کرد: تفاهمنامه اواسط سال گذشته به اتمام رسید و در حال حاضر دورهای اجرا نمیشود. مشکلی که در اجرای دورههای آموزشی وجود داشت این بود که اکثر دورهها نیاز به تجهیزات دارد و باید در مرکز اجرا شود، در حالی که کارگران تمایلی به شرکت در دورههای آموزشی مرکز فنیوحرفهای را نداشتند، بنابراین آموزشها در محل ایستکارها مواردی مانند ایمنی کار و در آشنایی با مسائل بود.