طرح تاد

طرح تاد مقدمه آمایش درسی و اصلاح هرم هیات علمی

رئیس عالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: “طرح تاد” شروع همکاری با صنعت است و امیدواریم به تناسب این برنامه بتوانیم برنامه آمایش درسی و اصلاح هرم هیات علمی، تجهیزات و آزمایشگاه ها را داشته باشیم.

پاژ نیوز | عرفان خسرویان، رئیس عالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در “سومین کنسرسیوم تخصصی مهارت آموزی و اشتغال دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور” که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برگزار شد با تبریک ایام ماه رجب و تقارن آن با این مراسم و خیر مقدم به صاحبین اصناف و صنعتگران، مساله اشتغال در دنیا را جزو مسائل پیچیده کشورها دانست که به سرمایه‌گذاری در واحدهای صنعتی گره خورده و خاطرنشان کرد: دولت باید موانع قانونی و موانع تولید را از جلوی پای صنعتگران بردارد.

خسرویان ادامه داد: با وجود تحریم‌های ظالمانه، صنعتگران با مشقت بسیار و هزینه‌های بالای تولید، دستمزد و تامین مواد اولیه روبه‌رو هستند و گرانی حامل‌های انرژی، مسائل حقوقی و مالیاتی باعث افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات در واحدهای تولیدی می‌شود.

برای تامین تکنسین‌ها و مهندسین حرفه‌ای برای صنعتپنیاز به برنامه جامع بین دانشگاه و صنعت

رئیس عالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تصریح کرد: یک رکن تولید، بحث تامین سرمایه انسانی است و در سند تحول دانشگاه فنی و حرفه‌ای، در دولت سیزدهم، برای تامین تکنسینها و مهندسین حرفه‌ای برای صنعت کشور برنامه‌ریزی شده که نیاز به برنامه جامع بین دانشگاه و صنعت دارد. دانشجویی که وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌شود باید آینده شغلی خود را پس از دو سال بداند

PAZH |  خیز بلند دانشگاه فردوسی برای تحقق دانشگاه نسل چهار

خسرویان با اشاره به کمبود نیروی کارماهر در بسیاری از شهرک‌های صنعتی و مهاجرت این نیروها بابت دستمزد بهتر یا تجربه فناوری بالاتر به کشورهای همسایه، بر لزوم برنامه‌ریزی برای کنار هم قرارگرفتن دانشگاه و صنعت تاکید کردند و گفتند: “طرح تاد” در دانشگاه فنی و حرفه‌ای طراحی شده و صنعتگران باید دانشگاه فنی و حرفه‌ای را حامی خود بدانند.

به گفته رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، یک رکن مسئله تولید، بحث تامین نیروی انسانی است که در سند تحول دانشگاه فنی حرفه ای در دولت سیزدهم برنامه ریزی برای این شده که تکنسین ها و مهندسین حرفه ای برای صنایع کشور تامین شود که نیاز به یک برنامه جامع دارد که دانشگاه و صنعت در این موضوع دخیل هستند.

وی افزود: باید امروز که دانشجو وارد دانشگاه می شود بتواند بعد از دو سال و بدون وقفه وارد رسته شغلی مربوطه شود و‌ در واقع باید اطلس مشاغل استان را تدوبن کنیم که با کمک صنایع این نیاز سنجی  انجام شود.

به گفته خسرویان، گزارشهای مجامع بین المللی نشان میدهد در زنجیره های پبچیده صنعتی از کشورهای اطراف عقب افتاده ایم. در شهرک های صنعتی نیروی کار ماهر کمتر دیده می شود و مهاجرت نیروی کار ماهر آن  برای دستمزد بالاتر بیشتر شده  است.

این مسئول کشوری تصریح کرد: اگر تمرکز و برنامه ریزی صورت گیرد و دانشگاه و صنعت به کنار هم نیایند ما در کمتر پنج ساله با مشکل تامین نیروی کار ماهر مواجه می شویم.

PAZH |  باید حاکمیت ریالی در مبادلات کشور عملیاتی شود

وی یادآورشد: بعد از بحران کرونا در دنیا پنج محور پیشران اقتصاد در حوزه صنعت مطرح شده است.  طراحی و ساخت تولید پیشرفته و یا صنعت قطعه سازی که نیاز به تکنسین فنی دارد که به جرات می توان‌ گفت این جنس تکنسین ها در دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت می شوند.

خسرویان اضافه کرد: حوزه دوم که در دنیا پیشگام افتصاد است حوزه صنایع حمل و نقل پیشرفته است که ایران به عنوان کمربند سه قاره، باید مسیرهای آبی و زمینی را گسترش دهد. حوزه بعدی فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی است که دانشگاه در این حوزه پشیران برنامه های خوبی در پیش دارد.

وی ابراز کرد: صنعت بعدی که پیشران در دنیا است صنعت مهندسی زیستی است که دانشگاه فنی و حرفه ای در این حوزه  متاسفانه مغفول بوده است که برنامه ربزی شده در جهت تربیت تکنسین ها در این حوزه ه چه سریعتر گام برداریم. بحث انرژی حوزه دیگر آن است که ارزان بودن انرژی از مزیت های رقابتی ما است.برنامه کنسرسیوم تاد بستری برای پیشبرد ابن فضا است.

طرح تاد شروع تحول گسترده در نظام اموزش فنی و حرفه‌ای

خسرویان افزود: “طرح تاد” شروع همکاری با صنعت است و امیدواریم به تناسب این برنامه بتوانیم برنامه آمایش درسی و اصلاح هرم هیات علمی، تجهیزات و آزمایشگاه ها را داشته باشیم.

[widget id='text-14'] [widget id='custom_html-20'] [widget id='dpt_display_post_types-12'] [widget id='text-23'] [widget id='media_gallery-9']