هویت شهری

هویت شهری مفهومی قریب و غریب

هویت یک بحث فانتزی و نوستالژی‌گری نیست، هویت بر پیکر اعتقادات و فرهنگ مردم بنا شده است.

پاژ نیوز | چندی پیش رمان “رفیق” با یادی از “شهید مهدی میرزایی” فرمانده بی‌نظیر تخریب از “سعید تشکری” کارگردان و رمان‌نویس فقید ایرانی رونمایی شد. محمد حسین زاده به‌بهانه رونمایی از این رمان، به‌واسطه‌ٔ تلاش‌ها و پژوهش‌های اجتماعی و فرنگی “تشکری” در کشف هویت مشهد، عبور از سرگذشت و تاریخچه ساختمان‌ها و خیابان‌ها  و نفوذ به‌عقبه هویت مشهدالرضا (ع) و قلم زدن وی درباره امام مهربانی‌ها، شهدای مسجد گوهرشاد، انقلاب و دفاع مقدس در یادداشتی چنین نوشت.

آیا صرف قدمت؛ ملاک هویت شهری است

هویت مفهوم قریب و غریبی است. هر کس از زاویه دید خودش به آن می نگرد و بر آن اساس الفبایی می‌چیند! ساختمان‌های قدیمی یک شهر جزیی از هویت آن هستند یا نه؟ اسامی کوچه‌ها و خیابانها و محله‌ها هویت یک شهر هستند یا نه آدم‌های یک شهر چطور؟ فرهنگ و آداب و رسوم آن چطور؟ ایمان و اعتقادات مردم آن شهر هم جزو هویت است یا نه؟

آیا صرف قدیمی بودن؛ ملاک هویتی بودن یک ساختمان است؟ آجر و آهن و کاشی آن ساختمان هر چه قدیمی‌تر؛ هویت‌اش بیشتر است؟ قدیمی بودن آداب و رسوم هم همچنین؟

قدیمی بودندیعنی دقیقا از کدام دوره تاریخی؟ ساختمان‌های پنجاه سال قدیمی حساب می شوند یا ساختمانهای صد ساله یا دویست و سیصد ساله؟ و ده‌ها سوال مختلف ؟ این همه را نوشتم که بگویم هویت یک امر تک ساحتی نیست.

PAZH |  خدمات‌دهی ۱۳۰  موکب در جاده‌ های منتهی به مشهد

“مهدیه حاجی‌عابدزاده” به‌خاطر قدیمی بودن جزو هویت شهر مشهد حساب می‌شد یا به‌خاطر حاجی عابدزاده یا بخاطر فعالیت دینی و تبلیغی حاجی؟ نگران ساختمان مهدیه باشیم؛ ولی نگران فرهنگ و تربیت دینی که حاجی عابدزاده برای آن مجاهدت کرد نباشیم؟ به این لیست خانه‌های قدیمی و ساختمان‌های قدیمی و بسیاری از ساختمان های حرم را اضافه کنید؟

اگر مسجد گوهرشاد، گنبد و کاشی های آن هویت مشهد یا مسجد بودن آن و نمازها و اعتکاف‌های آن؟ شهدایی که در آن به خاک و خون کشیده شدند هم جزیی از هویت این شهر هستند یا نه؟ تغییر نام خیابانها و محله‌ها هم همین است.

تصمیم‌های احساسی و لحظه‌ای در امر خطیری چون هویت شهری اشتباه است چه در موافقت و چه در مخالفت، تصمیم‌ها حتما باید پشتوانهٔ فکری و مبنایی داشته باشد!

هویت یک بحث فانتزی و نوستالژی‌گری نیست، هویت بر پیکر اعتقادات و فرهنگ مردم بنا شده است!

برای همین است که یلدا جزو هویت ما است و درخت کریسمس پشت ویترین مغازه‌ها خلاف هویت! برای همین عید فطر و قربان و غدیر جزیی از هویت ما است و هالووین و ولنتاین نه!

برای همین است که اسامی بیگانه بر تابلوهای مجتمع‌های مسکونی و تجاری بر ضد هویت این شهر است! نمی‌شود به فردوسی بنازیم؛ ولی نسبت به اعتقادات توحیدی و شیعی او بی‌تفاوت باشیم؛ نسبت به زبان فارسی که احیا کرد، بی تفاوت باشیم.

شهری که بر مبنای حرم رضوی متولد شده و جان گرفته؛ هویتی اگر دارد که دارد بر مبنای محبت اهل بیت و امام رضا است.

PAZH |  رشد دوبرابری ظرفیت دوچرخه‌ اشتراکی در مشهد

برج‌های بی‌قواره با معماری‌های رومی و یونانی

برج‌های بی قواره با معماری‌های رومی و یونانی و پریشان؛ خاری در چشم هویت این شهر شده‌اند. چشم‌اندازی بصری که به مدد سرمایه‌داری در شهر رخ‌نمایی می کند با هویت زیارتی مشهد چه همخوانی دارد؟

شهری که نامش برگرفته از شهید و شهادت است؛ چه مقدار در صورت و سیرتش فرهنگ شهادت جاری است؟

اگر ساختمان‌ هلال احمر دوره پهلوی هویت این شهر است؛ مردمی که توسط همان پهلوی در چند متری آن ساختمان به خاک و خون کشیده شدند جزو هویت این شهر نیستند؟ آن سنگ و آجر هویت شهر است یا شهیدی که آنجا خفته یا به خاک و خون کشیده شده؟

اگر قدیمی بودن هویت می‌آورد از زنان نوغانی که مهریهٔ خود را بخشیدند تا در تشییع حضرت رضا شرکت کنند؛ در تاریخ این شهر قدیمی‌تر داریم؟ اگر هویتی برای زن مشهدی قائلیم همان زنان مؤمنه نوغان است.

از سنگ و آجر مهم‌تر در هویت این شهر فرهنگ دینی و معرفتی اهل بیت است و حجاب یکی از همان مظاهر است.

نمی‌شود برای هویت مشهد یقه درید؛ ولی برای حجاب یقه ندرید؟ چطور ساختمان پهلوی را هویت می‌دانیم و چادری که همان پهلوی با زور سلاح از سر مردم می‌کشید، را هویت نمیدانیم؟

هویت بیش از هر چیز به ریشه‌های اعتقادی و فکری یک جامعه بر‌می‌گردد و اگر آن حفظ شود؛ مظاهر ظاهری آن چون ساختمان‌ها و نام‌ها و رنگ‌ها هم حفظ می شود.

PAZH |  حضور بیش از ۹۰۰ هزار زائر مشهد در ۴ روز گذشته

 

محمد حسین زاده | مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

 

 

[widget id='text-14'] [widget id='custom_html-20'] [widget id='dpt_display_post_types-12'] [widget id='text-23'] [widget id='media_gallery-9']