در ایران معاصر فردوسی و اثر حماسی بیهمتای او شاهنامه را بیشتر در کلام و موسیقی درک میکنیم. لیکن اگر مکانی برای ظهور برجسته این گنجینه باستانی در هنرهای تجسمی متصور باشیم، باید از مشهد الرضا (ع) نام ببریم.
پاژ نیوز | علاقه بسیار شاهان صفوی به شاهنامه فردوسی که میتوانست دستمایه مناسبی برای اشتراکات ملی باشد، باعث شد که هنرمندان آن عصر نیز، مشتاقانه به نگارش شاهنامه و تزیین آن، روبیاورند.
این مهم در دوره شاه تهماسب، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان نامی آن عصر، مانند آقامیرک و سلطانمحمد میرمصور، به تصویرگری شاهنامه فردوسی پرداختند؛ هنرمندانی که در تاریخ هنر ایرانی، به عنوان بزرگان و پایهگذاران مکتب دوم تبریز که ادامه مکتب هرات در دوره تیموری و مکتب اول تبریز در دوره ایلخانی محسوب میشود، شناخته شدهاند.
به غیر از آقامیرک و سلطانمحمد میرمصور، ظاهراً ۱۲ نقاش دیگر نیز در این نگارگری مشارکت داشتهاند که از میان آنها، نامهای دوستمحمد، میرزاعلی، مظفرعلی، شیخ محمد، میرسیدعلی و عبدالصمد در اثر باقیماندهاست و شش نفر دیگر، ناشناختهاند.
شاهتهماسب که خود در نقاشی سررشته داشت و در محضر استادان به فراگیری این هنر پرداخته بود نیز، به مشارکت در این طرح عظیم پرداخت. ظاهراً از وی چند اثر بسیار نفیس نگارگری وجود داشتهاست که فیالحال، اثری از آنها در دست نیست. او در هنرنگارگری و نقاشی، صاحبنظر بود و بر تصویرگری شاهنامه، شخصاً نظارت میکرد و گاه، از هنر خود در تزیین این کتاب نفیس هم، بهره میبرد.
هر چند که شهرت دارد آغاز کار روی این اثر، دو سال پیش از درگذشت شاه اسماعیلیکم بودهاست، اما بیتردید، بخش اعظم این کار نفیس، در دوره شاه تهماسب به انجام رسید و به همین دلیل، آن را «شاهنامه شاهتهماسبی» نامیدهاند.
مشهد نهتنها امروز در هنرهای دیجیتال و گرافیکی از پتانسیلهای بزرگی برخوردار است؛ بلکه در گذشته نیز با نقاشی ایرانی (نگارگری) در این عرصه پیشرو بوده و شکوه شاهنامه بایسنقر میرزا سندی بر این مدعا است.
از همین جهت به سراغ محمد حسینزاده مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی رفتیم تا نگاهی به برنامههای وی در این حوزه داشته باشیم.