معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: افزایش بهرهوری و ارزآوری دو هدف اصلی در صنعت زعفران هستند و استفاده از دانش نخبگان دانشگاهی و حمایت از تشکلهای تعاونی در این زمینه لازم است.
پاژ نیوز | ایران با تولید سالانه بیش از ۴۰۰ تن زعفران، مقام نخست تولیدکنندهی این طلای سرخ را در جهان به خود اختصاص داده است. با این حال، سهم اندک ایران (کمتر از ۱۰ درصد) از بازار جهانی زعفران، نشاندهندهی پتانسیل بالای این محصول برای افزایش صادرات و ارزآوری است. محمدرضا طلایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، در نخستین همایش نکوداشت روز ملی زعفران این موضوع را مورد تاکید قرار داد.
افزایش بهرهوری و ارزآوری دو هدف اصلی در صنعت زعفران
طلایی با بیان اینکه افزایش بهرهوری و ارزآوری دو هدف اصلی در صنعت زعفران هستند، بر استفاده از دانش نخبگان دانشگاهی و حمایت از تشکلهای تعاونی در این زمینه تاکید کرد. سازمان تعاون روستایی با هدایت بیش از هفت هزار تشکل، متعهد به حمایت از زنجیره تولید زعفران و افزایش سهم ایران در بازار جهانی این محصول است.
خراسان رضوی به عنوان قطب تولید زعفران در ایران
غلامرضا قنبری، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان رضوی، با اشاره به جایگاه بالای ایران در تولید زعفران، بر لزوم افزایش بهرهوری و معرفی مزیتهای رقابتی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی تاکید کرد. وی همچنین به اهمیت خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و تامین امنیت غذایی اشاره نمود.
وی با بیان اینکه به طور کلی ۹۰ درصد زعفران جهان در ایران تولید میشود که محل تولید ۷۵ درصد زعفران ایرانی در خراسان رضوی است، افزود: اگر میخواهیم در حوزه زعفران پیشرو باشیم، باید در همه مراحل کاشت، داشت، برداشت و همچنین مبانی آموزشی، فناوری بستهبندی و دانش تجارت به جایگاه مرجعیت دست پیدا کنیم. علاوه بر این، با ارتقای بهرهوری تولید زعفران در اراضی کشاورزی، زعفرانکاران را در سود حاصل از صادرات سهیم کنیم. افزایش درآمد کشاورز فقط با افزایش قیمت صادرات حاصل نمیشود بلکه اگر کشاورز در حوزه بهرهوری مسئولیت پیدا کند، میتواند سود حاصل از آن را هم کسب کند.
غلامرضا قنبری با اشاره به تنوع کیفیت زعفران تولید شده توسط خردهمالکان، بر لزوم ایجاد همگرایی بین کشاورزان و شرکتهای واسطه برای بهبود کیفیت و افزایش اعتماد مشتریان جهانی تاکید و افزود: دیپلماسی اقتصادی نیز نقش مهمی در معرفی زعفران ایرانی به بازارهای جهانی ایفا میکند.