جعفر شهامت گفت: تامین قیر را در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ هزار تن افزایش میدهیم/ افتتاح محور سرخس در دهه فجر انجام خواهد شد.
پاژ نیوز | جعفر شهامت، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی با اشاره به نیاز به اولویتبندی مدیریت حفظ راهها گفت: تمرکز سازمان روی مسیر زائر با اولویت محور مشهد به غرب استان و روی لکهگیری بهطور خاص خواهد بود، چون خیلی زمانبر است و در اولویت نخست ما برای رفع نارضایتی شهروندان است. البته در محورهای دیگر هم فعال هستیم؛ ولی تمرکز ویژهای روی محور غرب داریم. از مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قرارداد کلی ما بخش قابل توجهی از آن معطوف به کریدوری است که زائر از طریق آن به مشهد سفر میکند و بعد نیز توجه ویژه روی رفع مشکلاتی که مردم عزیز استان و شهرستان با آن مواجه هستند، خواهد بود.
افتتاح محور سرخس در دهه فجر
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ادامه داد: کریدور وضعیتی دارد که مردم استان هم از آن استفاده میکنند، مثل شریان اصلی است. در شهرستان مشهد محورهای مهمی مثل چناران و محور سرخس است. در محور چناران از گلبهار به مشهد بهخصصوص محدودهای که منتهی به سه راهی فردوسی میشود در برنامه است. در محور سرخس نیز ۲۰ کیلومتر ابتدایی آن بهطور خاص در دستور کار است که با مشارکت هایی که خواهد شد انشاءالله تا ۳۰ کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد.
شهامت تصریح کرد: برنامه این است که حداقل ۵ تا ۶ کیلومتر در محور سرخس در دهه فجر امسال زیر بهرهبرداری کامل برود. در محور چناران نیز تعریض یک کیلومتری از سمت سه راه فردوسی به سمت گلبهار را با کمک اداره شهرستان شروع کردیم تا انشاءالله این مسیر به زیر بار برود. همچنین برای ۱۰ کیلومتر از مسیر که منتهی به مشهد میشود، از سمت نیروگاه توس به سمت مشهد، برنامه داریم که درواقع فراخوان پیمانکار آن انجام شده است. قرار است پیمانکار قبل از آخر سال مشخص شود و در سال آینده عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
وی افزود: درباره روکش راه نیز هماکنون پیمانکار مشغول در مسیر بهسمت گلبهار مشغول است. در آزادراه مشهد باغجه نیز تا انتهای حوزه به سمت بینالود و از سمت دیگر هم بهسمت تربت حیدریه فعالیت ادامه دارد. در محور فریمان و سرخس نیز برنامه روکش و ایمنسازی داریم.
شهامت درباره برنامه اجرایی راهداری برای استان گفت: پیشببنی ما این است که طی یک برنامه دو ساله حداقل ۴ هزار میلیارد تومان روی راههای اصلی شریانی و چیزی حدود بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای راههای منتهی به مشهد و راههای روستایی شهرستان مشهد در نظر گرفته شود.
در تامین قیر تا به امروز کمبود ویژهای نداشتیم
وی در پاسخ به مشکلات تامین قیر توضیح داد: تامین قیر فراز و نشیبهابی داشته که با حمایت خوب نمایندگان محترم استان، استاندار محترم و رئیس سازمان راهدای تا به امروز کمبود ویژهای نداشتیم. البته ممکن است وقتی که ما برای تامین پیمانکار نیاز به قیر داریم با تاخیرهایی روبهرو شویم؛ ولی تمام تلاش ما این است که عوارض آن روی پروژهها حداقلی باشد. در حال حاضر پروژهای که صرفاً برای قیر متوقف شده باشد نداریم. تامین کلی قیر خوب بوه و چیزی در حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن در سال مالی ۱۴۰۰ تامین کردیم و انشاءالله در سال مالی ۱۴۰۱ بتوانیم این مقدار را به بیش از ۱۵ هزار تن افزایش دهیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی درباره وضعیت استفاده از شیوههای بازسازی آسفالات برای بهرهوری و کاهش هزینهها تصریح کرد: تمام تراشه آسفالتی که اکنون ایجاد میشود جمعآوری میشود و در پروژههای لکهگیری راههاب فرعی و راههای روستایی به روش آسفالت سرد استفاده میکنیم. البته روشهای دیگری نیز با هزینههای بالاتر بهشیوه آسفالت گرم نیز برای بازیافت وجود دارد؛ ولی چون هزینه آن زیاد است، مثلاً همین مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد، از مقدار تعهد اعتبار ما بیشتر خواهد شد. نکته مهم این است که با وضع موجود نه قیر و نه مصالح سنگی آن دور ریخته نمیشود. تمام این مواد در مراکز بازیافت راهدارخانه عملآوری میشود تا مجدد برای لکهگیری و راههای کمترافیک استفاده شود.
شهامت افزود: برای استفاده از روشهای بازباقت پیشرفته برآورد ما این است که نسبت هزینه روکش به هزینه دو برابری تغییر خواهد کرد؛ چون ماشینآلات و سوخت ویژهای نیاز دارد.