عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گفت: در جامعه ما بحثها تعزیری خیلی بیشتر از جنبههای تشویقی است. امروز در جامعه بیشتر بهدنبال این هستیم که چه کنیم تا با بدحجابها را اصلاح کنیم. در مقابل این مقدار تلاش در این امر چند جلسه برای تشویق با حجابها برگزار میکنبم.
پاژ نیوز | حجت الاسلام و مسلمین علیرضا شاهسونی عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در پاسخ به نیاز به نقشه ملی برای تثبیت جایگاه حافظان قٰرآن میگوید: موضوع قرآن در کشور ما بحث ریشهای است و حل بسیاری از معضلات فرهنگی، آموزشی و افت تحصیلی و دهها مشکل دیگر منوطبه بازگشت مدارس ما به قرآن است. چون این موضوع، یک مسئله کلان است نیاز است که دولت و مجلس به صورت جدی در قالب لایحه و طرح به این مسئله ورود کنند و امتیازات خاص و ویژهای برای ورود حافظان و قاریان قرآن به نظام آموزشی کشور در نظر یگیرند تا مشوقی مناسب برای افزایش علاقه جوانان و نوجوان به سمت قٰرآن باشد.
کاهش خدمت سربازی بهعنوان مشوق حفظ قٰرآن
شاهسونی ادامه میدهد: اخیرا آقای صحرایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کردند ما امتیاز ورود به دانشگاه فرهنگیان را به حفاظ قرآن میدهیم. تنها همین صحبت ایشان یک بارقه امیدی را بین علاقمندان ایجاد کرده و در استقبال آنها از حفظ موثر بوده است. از سوی افرادی بهدنبال حفظ قرآن هستند که واقعا بهعنوان نخبه در جامعه شناخته میشوند. برای حفظ قرآن نیاز به هوش و ذکاوت است. در عین حال طبق روایات ما هر فردی که به قرآن رجوع کند هوش ذکاوتش تقویت خواهد شد. پس افرادی قوی وارد این کار میشوند و درنهایت نیز افراد رشد یافته از این مرحله عبور میکنند. حال تصور کنید همین افراد بهعنوان معلمان ریاضی، تاریخ و جغرافیا و غیره مشغول شوند و چقدر از مشکلات ما در جامعه از این طریق حل خواهد شد. از این جهت تشویقها در قالب مصوبههای رسمی بسیار موثر است. از آن سو این رویکرد محدودبه آموزش و پرورش نشود.
عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خاطرنشان میکند: در سازمانها و ارگانها نیز امتیازاتی در نظر گرفته شود که اگر کسی حافظ قرآن شد، در اداره برق نیز قصد استخدام دارد، اگر مهندسی برق دارد و حافظ قرآن نیز هست اولویت با او باشد. همچنین میتوان برای معافیت سربازی نیز این مشوقها را در نظر گرفت. بهعنوان مثال در ازای حفظ هر جزء قرآن یک ماه از خدمت سربازی پسران کاسته شود.
مدیر موسسه قٰرآنی بیتالحزان حضرت زهرا (س) در پاسخ به نقش قٰرآن در برنامههای صیانتی گفت: مشکل اصلی ما این است که مباحث فرهنگی و تربیتی محوریت را از قرآن گرفتیم. به نظر میرسد که خیلی از مردم و مسئولین ما هنوز به این اعتقاد نرسیدند که الفاظ، کلمات و آیات قٰران اعجاز است و چون اعجاز است تاثیر اعجازگونه بر افراد میگذارد. اصلا اکسیر قرآن به هر وجودی میخورد او را تحت تاثیر قرار میدهد، مخصوصا وقتی معارف و تدبر نیز همراه این امر شود. واقعا جایگاه قرآن در فعالیتهای تربیتی و فرهنگی ما در حاشیه است. برخی افراد از امام صادق(ع) سوال میکردند. حضرت نیز جواب میداد و بعد به آن پرسشگر میفرمودند «چرا از من نپرسیدی که من از کدام آیه قرآن این را به شما میگویم. از من منبع قرآنی پاسخ را هم بخواهید» حضرت میخواست به شاگردان خود یاد دهد که در تمام اعمالشان قٰرآن را منبع و محور بدانند. تا زمانی که ما متوجه این موضوع نشویم قدرت مقابله با معضلات فرهنگی مانند بیحجابی، بدحجابی، فساد و غیره را نخواهیم داشت.
ما بیشتر دنبال بردن باطل هستیم نه آوردن حق
شاهسونی افزود: در جامعه ما بحثهای تعزیری خیلی بیشتر از جنبههای تشویقی است. امروز در جامعه بیشتر بهدنبال این هستیم که چه کنیم تا با بدحجابها را اصلاح کنیم. در مقابل این مقدار تلاش در این امر چند جلسه برای تشویق با حجابها برگزار میکنبم. مثل اینکه ما جلوی اعتیاد را نگیریم، بگذاریم فرد معتاد شود و بعد بببنیم برای این فرد معتاد راهحل پیدا کنیم تا به جامعه باز گردد. در واقع باید کاری کنیم که این فرد به جمع معتادها نپیوندد. در مرحله اول باید ارزشها .و حق را تقویت کنیم. قرآن میگوید: «قل جاء الحق و زهق الباطل» ما بیشتر دنبال بردن باطل هستیم نه به دنبال آوردن حق. اتفاق در ادامه همین آیه میفرماید: «وننزل من القرءان ما هو شفاء ورحمه للمؤمنین» یعنی ً قرآن که حق است را بیاور؛ چرا که او مایه شفا برای مومنین و همه دردها است.